تبلیغات
عکاسخانه شاهین گشت - با رعایت اصل ترکیب بندی ، عکس های بهتری را در سفر بگیرید
 
عکاسخانه شاهین گشت
حرفه ای عکاسی کنیم
درباره وبلاگ


یه عکاس حرفه ای هستی؟ یا به عکاسی علاقه داری؟ به این فکر کردی که با دانستن یکسری نکات ابتدایی، می تونی عکاس های حرفه ای بگیری؟ تا حالا به فکر شو کردی که چطور میشه آموزش رایگان و کاربردی در حوزه عکاسی طبیعت ، سفر و گردشگری داشته باشی؟

عکاسخانه شاهین گشت با هدف آموزش مجازی عکاسی در سفر و به اشتراک گذاری تجربیات عکاسان حرفه ای در این زمینه، بستر مناسبی را برای یادگیری دوست داران و علاقه مندان به عکاسی و سفر محیا می کند.

مدیر وبلاگ : لیلی چاوشی
نویسندگان
به جرات می توان گفت یکی از موثرترین المان های عکاسی، ترکیب بندی است. ترکیب بندی یکی از مهم ترین المان های عکاسی است که محصول نهایی آن عکس هایی با معنا و جذاب اس.توصیه میکنیم تا انتهای مقاله ترکیب بندی با ما همراه باشید تا به کشف حقایقی از ترکیب بندی بپردازیم.

یک روز تعطیل به منطقه خوش آب هوا سفر میکنیم و سریعا تجهیزات عکاسی بیرون می آوریم تا از مناظر زیبا ، لحظات خاصی را ثبت کنیم. اگر جزء آن دسته افراد آماتور درحوزه عکاسی هستیم و صرفا علاقه به این حوزه داریم، مطمئنا تصاویر خوبی بدست نمی آورید. درواقع ما  لحظه ای را ثبت کردیم که با چشم و دید وسیع و با شنیدن صدای پرندگان و جوی آب توام بوده است . در واقع ما نمی توانیم تمامی این اجزا را در یک فریم بگنجانیم و اگر هم کادر بندی مناسبی نداشته باشیم ، عکس جذابی بدست نمی آید. نگران نباشید همه این موارد برای آماتورها طبیعی است اما در این مطلب عکاسخونه، راه کارهایی برای بهتر شدن عکس هایتان معرفی می کنیم. این مقاله یکی از بهترین آموزش های ترکیب بندی می باشد.


 
در ابتدا ترکیب بندی composition  در عکاسی و مفهوم آن می پردازیم. ترکیب بندی یعنی عناصر گوناگون یک صفحه، داخل کادر عکاسی قرار می گیرد. با شناخته شده ترین نکات ترکیب بندی شروع می کنیم:

قانون یک سوم:

قانون یک سوم (rule of thirds) بسیار ساده است. کادر را به ۹ مستطیل مساوی، با ۳ خط عرضی و ۳ خط طولی، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده، تقسیم کنید. بسیاری از سازندگان دوربین عکاسی قابلیت نمایش این شبکه (grid) را در حالت نمای زنده (live view) دوربین قرار داده اند.

در این عکس خط افق را تقریبا در امتداد خط یک سوم پایینی کادر و بزرگترین و نزدیک ترین درخت ها را در طول خط سمت راست قرار دادم. قطعاً اگر درخت های بلندتر را در وسط کادر قرار می دادم، عکس دیگر یک چنین تأثیری نداشت.

ترکیب بندی مرکزی و تقارن:

همه عکس ها با قانون یک سوم جواب نمی دهند، در ترکب بندی مرکزی، توصیه می کنیم سوژه اصلی راوسط کادر قرار دهید. صحنه ها و سوژه های متقارن ، انتخاب مناسبی برای ترکیب بندی مرکزی هستند و در کادرهای مربعی عکس های جذابت دوچندانی دارند.

جذابیت پیش زمینه و عمق:

عکس ها به طور معمول دو بُعدی (۲D) هستند. افزودن جذابیت پیش زمینه در کادر یکی از تکنیک هایی است که می توان حس سه بُعدی بیشتری به صحنه داد.

کادر در کادر:

یکی دگر از روش های ترکیب بندی کادر در کادر است. ان روش یکی از بهترین راه کارهای ایجاد عمق میدان در تصویر است. به این نکته توجه داشته باشید که برای گرفتن عکس با یک عمق از عناصری مثل قابهای پنجره، طاق های قوسی شکل، پل های منحنی دار استفاده کنیدتا سوژه را با واسطه این عناصر کارد بندی کنید.

لزوما این کادر ها نیاید معماری باشد، می توان از شاخه یا تنه درختان به عنوان کادر نیز استفاده کرد. در واقع عکاسی با دید کادر در کادر یک فرصت مناسبی است تا از محیط اطرافتان به شکل خلاق در ترکیب بندی استفاده کنید.

خطوط هدایتگر:

خطوط هدایتگر (Leading lines) یا هدایت کننده به هدایت بیننده درون تصویر و جلب تمرکز بر عناصر مهم، کمک می کنند. هر چیزی مثل مسیرها، دیوارها و یا الگوها می تواند به عنوان خطوط هدایت گر استفاده شود. به نمونه های زیر نگاهی بیاندازید. خطوط هدایتگر لزوما نباید بصورت مستقیم باشند. در واقع خطوط منحنی می توانند ابزار ترکیب بندی بسیار جذابی باشند.


خطوط قطری و مثلث ها:

اغلب گفته می شود که مثلث ها و خطوط اریب یک «تنش پویا» به عکس می افزایند.گنجاندن مثلث ها درون یک صحنه راهی بسیار موثر برای ارائه تنش پویا است. مثلث ها می توانند اشیاء مثلث شکل واقعی یا مثلث های ضمنی (غیر آشکار) باشند.


الگوها و بافت ها:

انسان ها به طور طبیعی جذب الگوها می شوند. الگوها از لحاظ بصری جذاب هستند و هارمونی ایجاد می کنند. الگوها می توانند ساخت دست بشر مثل یک ردیف از قوس ها یا طبیعی مانند گلبرگ های گل باشند. جای دادن الگوها در عکس های شما همیشه روشی خوب برای ایجاد یک ترکیب دلپذیر است. بافت هایی با نظم کمتر هم می توانند بسیار چشم نواز باشند.

عکس بالا در تونس گرفته شده است. من الگوی سنگ فرش ها را برای هدایت چشم به ساختمان گنبدی شکل استفاده کرده ام. خود ساختمان شامل الگویی در قالب یک ردیف از قوس هاست. سقف گنبدی شکل هم قوس های زیرینش را تکمیل کرده است.


قانون فرد ها:

در دنیای عکاسی، قطعا عجایب زیادی وجود دارد، اما قانون فرد ها چیز کاملا متفاوتی است. این قانون می گوید که اگر تعداد فردی از سوژه ها در یک تصویر وجود داشته باشد، عکس جذابیت بصری بیشتری خواهد داشت.

کادر را پُرکنید:

کادر را با سوژه ی خود پُر کنید، باقی گذاشتن فضای کم و یا هیچ فضایی در اطراف سوژه می تواند در شرایط خاص بسیار موثر باشد. این کار به تمرکز کامل بیننده بر روی سوژه ی اصلی بدون هیچگونه حواس پرتی کمک می کند. پُر کردن کادر با سوژه به بیننده اجازه می دهد جزئیاتی از سوژه را کشف کند که اگر عکس از دورتر گرفته می شد این کار ممکن نبود.

فضای منفی باقی بگذارید:

در دستورالعمل بالا، به شما گفتم که پُر کردن کادر به عنوان یک ابزار ترکیب بندی موثر است. حالا می خواهم بگویم که انجام کار دقیقا مخالف با پیشنهاد قبلی نیز موثر است. باقی گذاشتن فضای خالی زیاد و یا به عبارتی «فضای منفی» در اطراف سوژه ی شما می تواند بسیار جذاب باشد. این روش حسی از سادگی و مینیمالیسم ایجاد می کند. مانند روش پُر کردن کادر، این شیوه هم به تمرکز بیننده بر روی سوژه اصلی بدون حواس پرتی کمک می کند.

سادگی و ساده گرایی (مینیمالیسم):

سادگی اغلب به معنی گرفتن عکس با پس زمینه غیر پیچیده است که ذهن را از سوژه ی اصلی منحرف نمی کند. شما همچنین می توانید یک ترکیب ساده با زوم بر روی بخشی از سوژه تان و تمرکز بر جزئیات خاص ایجاد کنید.

سوژه را ایزوله کنید:

استفاده از یک عمق میدان کم برای ایزوله یا مجزا کردن سوژه راهی بسیار موثر برای ساده کردن ترکیب بندی است. با استفاده از یک دیافراگم باز (ضرایب اف کوچک)، شما می توانید پس زمینه را که احتمالا تمرکز را از سوژه اصلی منحرف می کند، مات کنید.این روش یک راه بسیار عالی برای ساده سازی یک ترکیب بندی است.

نقطه دید خود را تغییر دهید:

بیشتر عکس ها هم سطح چشم گرفته می شوند. گرفتن عکس از خیلی بالا و یا خیلی پایین می تواند شیوه ای برای خلق یک ترکیب بندی جالب تر و بدیع از یک سوژه آشنا باشد.

به دنبال ترکیب های رنگی خاص بگردید:

استفاده از رنگ به خودی خود یک ابزار ترکیب بندی است که اغلب نادیده گرفته می شود. تئوری رنگ چیزی است که همه ی طراحان گرافیک، طراحان مُد و طراحان داخلی با آن آشنا هستند. ترکیب های رنگی خاصی یکدیگر را بخوبی تکمیل می کنند و می توانند از لحاظ بصری بسیار قابل توجه باشند.


نگاهی به چرخه رنگ بالا بیندازید. می توانید ببینید که رنگ ها در بخش های یک دایره بصورت منطقی مرتب شده اند. به رنگ هایی که در چرخه ی رنگ مخالف هم هستند، رنگ های مکمل گفته می شود. به عنوان عکاس، ما می توانیم به دنبال صحنه هایی آمیخته با رنگ های مکمل به عنوان شیوه ای برای ایجاد ترکیب بندی جذاب و گیرا باشیم.

آیا تا به حال توجه کرده اید که چه تعداد پوستر فیلم طرح های رنگی آبی و زرد/نارنجی دارند؟ این کار کاملا آگاهانه برای جلب توجه در تبلیغات انجام می شود.

قانون فضا:

قانون فضا (rule of space) در رابطه با جهتی است که سوژه (ها) در تصویر شما در حرکت اند یا به آن نگاه می کنند. به عنوان مثال اگر شما از یک ماشین در حال حرکت عکس می گیرید، بهتر است در جلوی ماشین فضای بیشتری نسبت به پشت آن باشد. این کار این مفهوم را می رساند که در کادر فضا برای حرکت ماشین وجود دارد. برای نمونه به عکس قایق در زیر نگاهی بیاندازید.

قانون چپ به راست:

عکس بالا از قانون چپ به راست پیروی می کند. زن به همراه سگ خود در حال راه رفتن از سمت چپ به سمت راست کادر است. این عکس به «قانون فضا» هم پایبند است. شما متوجه خواهید شد که فضای خیلی بیشتر در مقابل زن نسبت به پشت سر او وجود دارد. او فضای زیادی برای راه رفتن در کادر دارد. من قانون های «یک سوم» و «کادر در کادر» را نیز در گرفتن این عکس به کار گرفته ام.


عناصر صحنه را در توازن قرار دهید:

البته این بدان معنی است که ما اغلب سوژه ی اصلی عکس را در یک طرف کادر در امتداد یکی از خطوط مشبک عمودی جای می دهیم. گاهی اوقات این کار به عدم تعادل در صحنه منجر می شود. این می تواند نوعی تهی بودن را در بقیه کادر ایجاد کند.

برای غلبه بر این اتفاق، شما می توانید یک سوژه ثانویه ی کم اهمیت تر یا کوچکتر در طرف دیگر قاب عکس خود قرار دهید. این کار بدون اینکه تمرکز از سوژه ی اصلی را خیلی کم کند، ترکیب بندی را متعادل خواهد کرد.

به این عکس از تیر چراغ برق تزیینی در پل الکساندر سوم در پاریس نگاه کنید.

مجاورت:

عکس بالا هم در فرانسه، اما این بار در روستای زیبا و کوچک میساک در جنوب غرب گرفته شده است. در این عکس، ماشین قدیمی Citroen 2CV در وطنش در مقابل یکی از کافه های رایج فرانسه در پس زمینه دیده می شود. این دو عنصر هر یک کاملا معرف دیگری هستند. مردی که پشتش به ماست و در کافه نشسته صاحب ماشین است و وقتی من برای عکاسی از ماشینش اجازه گرفتم شگفت زده به نظر می رسید. او پرسید چرا میخواهم از چیزی قدیمی عکس بگیرم. او نمی دانست با پارک کردن ماشینش در مقابل یک کافه خاص ناخواسته یک صحنه اصیل فرانسوی ایجاد کرده است.

نسبت طلایی:

نسبت طلایی (golden ratio) چیست؟ خوب در واقع بسیار ساده است: دو کمیت در نسبت طلایی هستند اگر نسبت آنها همان نسبت مجموع مقادیرشان به مقدار بزرگتر باشد.

سبت طلایی می تواند در جهات مختلف تنظیم شود. در این عکس گرفته شده در پراگ، مارپیچ ما را از سوی پل به سمت قلعه در ساحل دورتر هدایت می کند. یک خوش شانسی دیگر!

بدیهی است، که در ذهن داشتن تمامی این دستورالعمل های ترکیب بندی هنگام عکاسی غیرممکن است. مغز شما ذوب خواهد شد! با این حال، یک تمرین خوب این است که تلاش کنید هر بار که بیرون می روید از یک یا دو نمونه از این روش ها استفاده کنید. برای مثال می توانید یک جلسه عکاسی را به جستجوی موقعیت هایی برای به کار بردن روش «کادر در کادر» اختصاص دهید.

پس از مدتی، خواهید دید که بسیاری از این دستورالعمل ها در عکاسی شما نهادینه شده اند. شما به طور طبیعی و بدون نیاز به فکر کردن شروع به استفاده از آنها خواهید کرد. همانطور که در قانون نسبت طلایی دیدید، من یکی از این روش ها را حتی بدون آن که تشخیصش دهم استفاده کرده بودم!

همراهان عکاسخونه حسابی خسته نباشید. امیدواریم که این آموزش  برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد و به شما کمک کند عکاسی تان را به سطح بالاتری ارتقا دهید.










نوع مطلب : نکات آموزشی، 
برچسب ها : شاهین گشت، ترکیب بندی، مثلث طلایی، مینیمالیسم، قانون فرد، عکس خلاقانه، آموزش رایگان،
لینک های مرتبط : جهانگردی، تورهای جهانگردی، ایرانگردی،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :